Ewan Steery
ÍGY KÉSZÜLT A HALÁLCSILLAG
Megvalósíthatósági elemzés
A Halálcsillag, mint a birodalmi flotta csúcsfegyvere a Star Wars
Univerzumban, a leírások szerint mintegy 20 éven át készült a
legnagyobb titokban. Orbitális pályán szerelték össze a gömb
alakú, óriási harcállomást, aminek bevetése és pusztulása épp oly
gyors volt, amilyen látványos. Ebben az írásomban röviden
összefoglaltam mindazokat a tényezőket, amik a valóságban
meghatároznák egy ilyen hatalmas bázis megépítését, eltekintve az
irdatlan költségektől és szervezési nehézségektől.
1. AZ ELSŐ HALÁLCSILLAG
A Halálcsillag átmérője (a vukipédia szerint) régebben 160
kilométerben volt megadva. Ezt újabban 120 km-re módosították
valamiért, maradjunk ezért a kisebb értéknél. Ebből következően a
felszíne: 45.238,934 négyzetkilométer, a térfogata: 904.778,6842
köbkilométer.
Feltételezzük, hogy az űrállomás belső térfogatának mintegy
98-99%-át a belső terek teszik ki, különféle méretű és alakú
helyiségek, folyosók, szobák, termek, raktárak, hangárcsarnokok,
gépműhelyek, gyakorlóterek, szellőzőaknák, szabadidő parkok és
hidroponikus növénytermesztő farmok formájában. Ez esetben a
maradék 1-2%-nyi térfogat (minimum: 9.047,786 köbkilométer) teszi
ki a bázis fémtestét. A tartógerendákat, válaszfalakat, födémeket,
zsilipajtókat, beépített gépeket, berendezéseket (hajtóművek,
reaktorok, pajzsgenerátorok, főfegyverzet, elhárító ütegek,
szenzorok, számítógépek, életfenntartó berendezések, bútorok,
csövek, vezetékek, stb.), különféle tartályokat és a páncélozott
burkolatot. Teljes felszereltség esetén további 3-9%-nyi
térfogatot tehetnek ki a raktárakban felhalmozott készletek
(alkatrészek, szerszámok, használati tárgyak, ruházat, élelem,
fegyverek, muníció, stb.), a tartályokba töltött különböző gázok
és folyadékok (levegő, víz, szennyvíz, üzemanyagok), a hangárokban
tárolt járművek (űrhajók, légi siklók, felszíni járművek),
robotok, élő személyzet. Ez össszesen 5-10%-nyi térfogat, azaz
maximum: 90.477,868 köbkilométer.
Vajon mennyi lehet a teljesen felszerelt Halálcsillag menetkész
tömege? Ha a különböző sűrűségű és súlyú anyagokat átlagoljuk a
mennyiségük alapján, nagyjából minimum: 2, maximum: 5
gramm/köbcentiméteres értéket kaphatunk. Attól függően, hogy
mennyi nehézfémet, illetve könnyebb anyagot használtak fel az
építésnél. Emlékeztetőül néhány adat: a víz tömege 1 g/cm3, az
aluminium: 2,7 g/cm3, a vas: 7,86 g/cm3, a réz: 8,96 g/cm3, a
legsűrűbb kémiai elem, az ozmium pedig: 22,6 g/cm3. Ennek alapján
a tömeg valahol: 180.955.736 millió tonna és 452.389.340 millió
tonna között lehet.
Számoljunk tovább a kisebb értékkel, feltételezve, hogy a korszerű
birodalmi csúcstechnológia bőséggel alkalmazott ultrakönnyű
építőanyagokat ahol csak lehetett, a spórolás és az állomás
tömegének csökkentése érdekében, ami növeli a sebességet és
javítja a manőverezőképességet. Tehát a kérdés: hogyan és mennyi
idő alatt lehet reálisan felépíteni egy bő 180 billió tonnás
űrállomást?
Először is ki kell választani az építkezés helyszínét. Egy olyan
naprendszert, ahol az építéshez szükséges nyersanyagok nagy része
(legalább 99%-a), valamint a közben felhasznált energia
(napenergia és/vagy reaktor üzemanyag) rendelkezésre áll. Azért,
hogy ne kelljen csillagközi távolságokból (a hiperűrön keresztül)
ideszállítani, ami lassú, drága, ráadásul megnehezíti az építkezés
titokban tartását az ellenség elől a nagy hajóforgalom miatt. A
nyersanyagoknak és űrhajó üzemanyagoknak nem kell egyetlen bolygón
vagy holdon rendelkezésre állniuk, mivel egy naprendszeren belül
viszonylag kevés energiaráfordítással lehet mozgatni a hatalmas
anyagtömeget az égitestek között (a normál űrben). A kiszemelt
bolygók, holdak, kisbolygók, aszteroidák, üstökösök felszínén
elegendő (fölös) mennyiségben kell rendelkezésre állniuk a
legkülönfélébb nyersanyagoknak: oxigénnek és nitrogénnek
(levegőhöz), víznek, szénhidrogéneknek (műanyagokhoz), könnyű és
nehéz elemeknek (üvegekhez, fémekhez, kerámiákhoz, kompozitokhoz,
stb.).
Első lépésben az égitestek felszínére kell telepíteni több ezer
(tízezer?) különböző bányát és kitermelő egységet. Ezeket a
gépeket, berendezéseket, járműveket nyilván nem a helyszínen
állítják elő, mivel a rendszer lakatlan (vagy kilakoltatásra,
esetleg rabszolgásításra került a népessége korábban), így mindent
messziről (több naprendszer gyáraiból) kell idehordani és üzembe
helyezni. A bányák mellé komplett városokat is kell építeni a több
millió fős munkástömegnek a várhatóan évekig (20 évig) tartó munka
miatt, az összes szükséges kiszolgáló létesítménnyel
(irodaépületek, boltok, kórházak, éttermek, szolgáltatóházak,
szórakoztató létesítmények, stb.) együtt. A kitermelt
nyersanyagokat dúsítani, tisztítani, finomítani kell, majd
feldolgozni, amihez hatalmas ipartelepek és gyárak kellenek,
köztük szállító útvonalakkal (országutak, csővezetékek, vasutak,
hajókikötők, repülőterek). Melléjük pedig űrkikötők, ahonnan a
teherhajók felhordhatják orbitális pályára a kész termékeket, ahol
az összeszerelésük zajlik.
Vajon hány kört kell menniük a fuvarozóknak ahhoz, hogy ezt az
irdatlan mennyiségű építőanyagot a célállomásra szállítsák? Ez
több tényezőtől is függ. Egyrészt attól, hogy hány teherszállító
űrhajót használnak a munkához. Másrészt attól, hogy ezek egyszerre
mennyi rakományt képesek elszállítani (térfogatban és tömegben).
De az is befolyásolja a munkatempót, hogy mennyi ideig tart a
berakodás (közben feltankolják a hajót és elvégzik az esetleges
karbantartásokat), a felszállás, a bedokkolás, a kirakodás, az
esetleg visszaszállítandó holmik (üres konténerek, csomagolások,
váltószemélyzet, egyéb dolgok) berakodása, majd a leszállás és a
kirakodás.
Tegyük fel, hogy csupa nagy teherhajót használnak a feladathoz,
amik egyenként mintegy 100.000 tonna árut képesek felvinni
orbitális pályára. Ez nagyjából 3000 konténernyi rakománynak felel
meg (földi mintájú teherkonténereket véve alapul). Ha percenként 3
konténert tudnak be vagy kirakodni a munkagépek (párhuzamosan
dolgozva), akkor egy teherhajó berakodása 16,6 óráig tart. Legyen
3,4 óra a felszállás és bedokkolás, azaz 1 nap az odaút, majd 1
nap a visszaút. Ha nincs munkaszüneti nap (karbantartás miatt),
kényszerű leállás (balesetek miatt), torlódás (szervezési hibák
miatt), stb., akkor 1 hajóval: 1.809.557.360 kört kellene menni,
ami 3.619.114.720 napig tartana.
Ha 20 évig épült a Halálcsillag, azaz 7300 napig (földi évben
számolva), akkor felfelé kerekítve legalább 495.769 teherhajóra
volt szükségük az építőknek a terv teljesítéséhez. Majdnem
félmillió hatalmas szállítójárművet legyártani akár helyben, akár
más naprendszerek űrhajógyáraiban nyilván hatalmas feladat
lehetett (és szintén évekig tartott), de tegyük fel, hogy ezt is
megoldották a logisztikusok. A következő izgalmas kérdés: vajon
ennyi űrhajóval egyáltalán be lehet-e dokkolni a Halálcsillagra a
kirakodáshoz?
Egy 100.000 tonna rakományt elszállítani képes teherűrhajó a
szerkezeti kialakításától függően legalább 200-300 méter hosszú és
igen terjedelmes lehet. A szélessége és magassága is legalább
40-50 méter. Vagyis sok helyet foglal el nem csak az égitestek
felszínén a sok ezernyi hatalmas űrkikötőben, hanem a Halálcsillag
felszínén sorakozó űrdokkoknál (és a légdokkokban) is. A
forgalomirányítóknak pedig ügyelniük kell rá, hogy ezek a
behemótok lehetőleg ne ütközzenek össze röpködés közben, vagyis
tartaniuk kell egymástól a biztonsági távolságot. Azaz nem lehet
tetszőlegesen szorosan összezsúfolni őket a dokkokban.
Kérdés: A 45.238,934 négyzetkilométer felszínű harcállomás
burkolatán hány dokk fér el egymás mellett? Ha a hajók egy napot
töltenek a berakodással és egyet a kirakodással, akkor a legjobb
esetben is csak a hajók fele lehet egyszerre a Halálcsillagnál,
hozzákapcsolódva. Vagyis felfelé kerekítve: 247.885 űrhajó számára
kell dokkokat kialakítani. Így egy dokknak 0,182499
négyzetkilométernyi hely jut, ami megfelel egy 427 méter
élhosszúságú négyzet alakú felületnek. Tehát
négyzetkilométerenként (a biztonsági távolságok betartásával)
maximum 4 óriás teherhajó szállhat le a felszínre egymás mellé
(hassal vagy orral rádokkolva) rendszeresen, az építkezés teljes
időtartama alatt ahhoz, hogy az állomás felépítéséhez minimálisan
szükséges anyagtömeget odajuttassák. Ez fizikailag lehetséges, bár
kétségtelenül a legnagyobb logisztikai bravúr a galaxis
történetében, amennyiben sikerül milliónyi hiba, összeütközés,
baleset, késlekedés és egyéb nehézség nélkül kivitelezni.
Azzal a problémával most ne foglalkozzunk, hogy ha a felszín
nagyobb részét szinte folyamatosan dokkok, teherhajók és
rakodógépek borítják, olyan sűrűségben, hogy a Halálcsillag szinte
ki se látszik alóluk, akkor hogyan lehet ezt a rengeteg
építőanyagot az állomás belsejében elég gyorsan és pontosan
eljuttatni a rendeltetési helyére. Ahogy azzal se foglalkozzunk,
hogy az építkezés befejezésekor a dokkokat és a komplex belső
anyagszállító rendszert (teherlifteket, vasutakat) nagyrészt le
kell bontani (más célokra fölhasználva az alkatrészeiket), hogy a
helyükre kerüljenek a burkolati elemek: végleges dokkok,
zsilipkapuk, hegyek, völgyek, árkok, lézerágyú tornyok, szenzorok,
pajzsgenerátorok és egyéb ketyerék. A lényeg, hogy meg lehet
csinálni. Csak az erő legyen a munkásokkal.
Most vizsgáljuk meg a nyersanyagok mennyisége szempontjából az
égitestek felszínén végzett kitermelés volumenét. Ideális esetben,
ha nulla meddőhányóval és nulla kidobott fölösleges nyersanyaggal
számolunk (ami nem lehetséges), a felhasznált 180 billió tonna
építőanyag a maga 90.477,868 köbkilométerével vajon mennyit venne
el mondjuk a Föld felszínéből?
A Föld felszíne: 510,22 millió négyzetkilométer. Ha teljesen
egyenletesen oszlanának el rajta az idealizált összetételű
nyersanyagok, akkor a kibányászásuk során mintegy 17,73
centiméternyi réteget kellene lehántani és elszállítani a Föld
felszínéből (legyen az szárazföld vagy tengerfenék), ami nem tűnik
nagyon soknak első pillantásra. Ha reálisan számolva a szükséges
nyersanyagok csak a 10%-át teszik ki az égitest anyagának, a többi
a meddőhányókba megy (azaz visszakerül a helyére a frakcionálás
után), az azt jelenti, hogy a Föld kérgét mintegy 1,77 méteres
mélységig kellene elbányászni. Ha a bányászatot csak a
szárazföldeken végezzük (praktikusan), amik területe a Föld
esetében: 149,16 millió négyzetkilométer, a fenti számok ideális
esetben: 60,65 centiméterre, 10%-os nyersanyagarány esetén: 6,065
méterre módosulnak. Ez egy kisebb fa vagy egy sátortetős,
egyszintes lakóház magasságának felel meg. A feladat tehát
műszakilag megoldható, bár kétségtelen, hogy a bolygónk élővilága
nagyrészt belepusztulna a felszín ilyen mértékű felforgatásába.
Ha az építkezésnek helyet adó naprendszerben 10 Föld méretű bolygó
van, ugyanakkora szárazföldi területtel és tele értékes
nyersanyagokkal, akkor 90% meddőhányóval számolva, egyenként
tizedannyit kell csak elbányászni a szárazföldjeik felszínéből.
Eközben természetesen a dúsítóművek, kohók, ipartelepek, erőművek,
bányásztelepülések, szállítási útvonalak (utak, vasutak) és
űrkikötők alól is ki kéne bányászni a talajt (amik nyilván több
ezer négyzetkilométernyi területen helyezkednek el), vagyis a
munka során legalább egyszer át kéne költöztetni a teljes
infrastruktúrát egyik helyről a másikra (a lehető leggyorsabban,
üzemelés közben). Függetlenül attól, hogy a felszín szilárd vagy
mocsaras, netán jégréteg borítja, milyen az időjárás (egyenlítői
hőség vagy sarkvidéki fagy) és belélegezhető-e a légkör vagy nem
(esetleg nincs is, azaz szkafanderben kell melózni).
Értelemszerűen, ha kisebb égitesteken bányászunk, azok kérgéből
sokkal vastagabb réteget kell lehántani (ha pedig nagyobb
égitesteken, vékonyabbat).
Talán érdemesebb volna űrlifteket építeni és azokon felhordani az
építőanyagot, de akkor nagyon sok (több tucat vagy több száz!)
űrliftre lenne szükség és egy orbitális gyűrűre is, ami odafent
összekapcsolja őket egyetlen gigantikus szállítószalaggá, ahogy
azt A klónok háborúja sorozat egyik epizódjában láttuk is. Aminek
a megépítése szintén évekig tartó munka lenne. Nem beszélve arról
a problémáról, hogy az űrliften mozgó lift szerelvények sebessége
jóval kisebb az űrben szabadon száguldó űrhajókénál, mivel a
lifteknek kapaszkodniuk kell a szerkezet szalagjába felfelé mászás
közben (rajta lógnak). Tehát nem órákig, hanem napokig (vagy
hetekig!) tartana feljuttatni rajtuk a cuccokat stacionárius
pályára. Lefelé viszont elég ledobálni a konténereket és
fölösleges csomagolóanyagokat (amennyiben nem baj, hogy elégnek a
légkörben).
2. A MÁSODIK HALÁLCSILLAG
Bár a második Halálcsillagot nem fejezték be az Endor Erdőholdja
körüli pályáján, annyit tudni lehet róla, hogy a régebbi adatok
szerint kb. 900 kilométer lett volna az átmérője, vagyis
5,625-ször nagyobb az elsőnél (a régebbi 160 km-hez képest). Ez
31,64-szeres felületnövekedést és 178-szoros térfogat (és
vélhetően anyagmennyiség) növekedést jelent.
Az újabb adatok szerint viszont a második Halálcsillag mindössze
160 kilométeres lett volna. Ebből kiszámolható, hogy a felszíne
(ha elkészül): 80.424,77193 négyzetkilométer, a térfogata pedig
kb. 2.144.660,585 köbkilométer lett volna (aminek 10%-át teszik ki
az építőanyagok). Ennek alapján a tömege (2-5 g/cm3 átlagos
anyagsűrűségekkel számolva) valahol: 428.932.117 millió tonna és
1.072.330.292,5 millió tonna között lehetett volna.
Egy teherhajóval ennyi anyag (minimum: 429 billió tonna) orbitális
pályára juttatásához: 4.289.321.170 kört kellene menni, ami
8.578.642.340 napig tartana. Ha a második Halálcsillag
befejezéséhez is 20 év kellett volna (azaz 7300 nap), akkor ehhez
legalább: 1.175.157 teherhajóra lett volna szükség. De mivel az
építkezés jóval gyorsabban haladt a korábbinál, hisz alig 4 év
alatt félig elkészültek a bázissal, nyilván jóval több teherhajót
használtak az anyagszállításhoz. Ami a felszíni dokkok és a
környező világűr zsúfoltságát is jelentősen megnövelhette, nem
beszélve arról, mennyivel több bánya, munkagép, robot és munkás
kellett az egész művelet kivitelezéséhez.
Végeredményben tehát, ha a birodalomnak sikerül megépítenie a
második Halálcsillagot, az építési és üzemeltetési költségek olyan
hatalmasak lettek volna, hogy az biztosan csődbe vitte volna még
az egymillió bolygóból álló galaktikus birodalmat is. Így a
lázadók jobban tették volna, ha semmit sem csinálnak, csak leülnek
és szépen megvárják, míg a császáriak megépítik a harcállomást,
majd csődbe mennek a kiadások miatt és az elégedetlenkedő
bankemberek, multiplanetáris cégek és agyonadóztatott polgárok
szépen megbuktatják az egész rezsimet dühükben.
Készült: 2016.08.15.-17.
utóirat:
Akit érdekel, hogy nézhet ki a Halálcsillag építése, tekintse meg
az alábbi timelapse rajongói videót:
https://www.youtube.com/watch?v=Zn8b3MDMjQ4
Hozzácsapva: 2018.04.02.