Ewan Steery

AZ UTOLSÓ JEDIK KRITIKÁJA



Az utolsó Star Wars film - amiért hajlandó voltam beülni a moziba, de ezt is megbántam. Óriási csalódás a számomra ez a fércmű, több szempontból is, bár van benne néhány dolog, amire jót is tudok mondani. Viszont a rossz dolgok messze felülmúlják a jókat összességében, így a sötét oldal ismét győzedelmeskedett a Disney stúdióban. Sajnos.

Kezdem először a jó dolgokkal:

1. A színészi munka nagyrészt ismét pazar, igényes és remek, ahogy az várható volt. A főszereplők tényleg megizzadtak a feladattal és megkönnyezték rendesen a szerepüket. Hacsak nem facsartak a jelenetek előtt vöröshagymát a szemükbe...

2. A díszletek, kosztümök, fegyverek, űrhajók, járművek, épületek, tájak a megszokott színvonalat mutatják. De semmi kiugróan emlékezeteset nem látunk.

3. Volt kb. két humoros jelenet a filmben, amin tényleg lehetett mosolyogni. Az egyik a fűszállal (levéllel?) csiklandozás, a másik a vállról való por lepöccintés. A többi humor erőltetett, béna és oda nem illő, amiktől jobb lett volna megkímélni a nézőket.

4. A tróntermi csata nagyjából az volt, amit el lehetett várni tőle. Eltekintve attól az apróságtól, hogy Rey, aki nem tanulta a fénykard használatot (Luke ugyanis nem tanította meg erre abban a pár napban amit nála töltött!), olyan profin harcolt, mintha évek óta összeszokott párost alkotna Kylo Rennel. Ha bénább lett volna, azt inkább el tudnám hinni neki és jobban tudnám szeretni érte.

5. A zene csupa régi SW motívum újrahangszereléséből áll, meg néhány totálisan jellegtelen, felejtős futamból kiegészítésnek. Végre nem vacak a zene! Mondjuk jó sem, tehát emlékezetesnek semmiképp sem mondható, de már ez is valami, a korábbi két film színvonaltalanságához képest legalábbis.

A rossz dolgok:

1. A legrosszabb - vitán felül - a forgatókönyv. Ez így egy gyenge egyes alá. Még Az ébredő erő siralmasan rossz forgatókönyvét is messze alulmúlja. Ezzel megszületett az eddigi legrosszabb cselekményű SW mozifilm, ami igazi negatív rekord. A történet kiagyalóját lassú fénykardtűzön kéne ropogósra sütögetni érte.

2. A mellékszereplők színészi alakításai javarészt siralmasak. A Holdo admirálist játszó Laura Dern egy nagy nulla, a szerepe és a viselkedése miatt is, de annyira, hogy az már űberciki, mennyire nem a helyzetnek megfelelően viselkedik. A Rose Tico szerepét játszó Kelly Marie Tran produkciója szánalmas. Nem értem, hogy kerülhetett be egyáltalán ebbe a filmbe? A DJ szerepében dadogó Benicio Del Toro egy abszolút felejthető, lényegtelen karakter, minden sármos, rosszfiús nézése ellenére is, akit nyugodtan ki lehetett volna hagyni a filmből, észre sem vennénk a hiányát.

3. A látvány effektusok javarészt jók, de egy (lényeges) ponton nagyon el lettek szúrva. A vezérhajó szétrobbanásának jelenetsorát szerintem csúnyán elbénázták. Hiába a kismillió szétrepülő törmelék meg a fényvillanások, ez így együtt egy nagy túró szerintem, a korábbi filmek látványvilágához képest legalábbis. Ezt ezerszer jobbra kellett volna megcsinálni - és főként nem kifelejteni a hangot a robbanásból, miközben mindenhol máshol remek hangeffektek vannak az űrben, ráadásul időbeli késleltetés nélkül.

4. A vágás több helyen el lett rontva. A szükségesnél hosszabbak egyes jelenetek, ezeket feszesebbre, rövidebbre kellett volna vágni. A két és fél óra kész kínszenvedés volt egy ilyen gyenge történethez. Főleg úgy, hogy a sztori háromnegyede lassú és javarészt unalmas átvezető jelenetekből áll a két csata között, amik nagy része értelmetlen vagy fölösleges.

5. A filmet telepakolták teljességgel fölösleges állatokkal, amik közül a legbénábbak a porgok, amiknek semmi szerepük nincs a filmben azon kívül, hogy kiabálnak és útban vannak. A többi állatfaj is inkább csak gyerekcsalogató díszlet, semmint konkrét szereppel, jelentőséggel bíró mellékszereplő. Ez így nagyon szomorú és sajnálatos húzás a játékfigurákból meggazdagodni próbáló Disney részéről.

6. A csaták minden képzeletet alulmúlóan bénák. A film elején a menekülős űrcsata a legcikibb ütközet, amit eddig produkált az SWU. Én a készítők helyében nagyon szégyellném magam emiatt. És nem csak azért, mert a csillagrombolók elfelejtettek tüzelni, mert a csatahajó lövegeit gyerekjáték kilőni egy X-szárnyúval (azzal az ürüggyel, hogy a lövegek kilógnak a védőpajzson, ennélfogva könnyen sebezhetők) vagy mert az ellenállás hajói béna kacsák módjára állnak az űrben az ellenség orra előtt, gyakorlatilag céltábla alakzatban és szintén elfelejtenek lövöldözni. Hanem mert ez a bombázó támadás a leghiperbénább csatajelenet, amit csak ki lehet találni. Ennyi erővel középkori vitorlás sorhajókat is odarajzolhattak volna lassúzni, szerintem. Már az első világháború kétfedelű, vászonborítású bombázógépei is gyorsabban repültek rá a céljukra, mint az ellenállás harci gépei, pláne úgy, hogy szemből közeledtek az ellenséghez, amikor a sebességek ugye összeadódnak. A bolygófelszíni csata szintén teljességgel komolytalan, a hothi csata gyenge és elbénázott, befejezetlenül maradt utánzata, amit kitalálni is kár volt, nemhogy leforgatni. Az pedig, hogy a csata közben megállnak a lépegetők és türelmesen kivárják, hogy Kylo kardozhasson egyet Lukekal a semmi közepén, mialatt az ellenállók elmenekülnek, kész röhej. Ez így, összességében nem a Csillagok háborúja, hanem az Agyatlanok töketlenkedése címet érdemli meg.

A film filozófiájáról:

Gyenge. Lényegében semmi értelmeset vagy fontosat nem tudunk meg se az erőről, se a Jedikről, se a szereplőkről. Csak Luke kesereg a múlton és Jedik pusztulását akarja, hogy örökre tűnjenek el a galaxisból, ami fölöttébb furcsa, mivel elfelejti rendesen megindokolni. Az szerintem nem indok, hogy Kylo egyszer keresztbe tett Lukenak.

A halálesetekről:

Finn halálát nagyon vártam. Sajnos, csalódást keltő módon túlélte ezt a filmet is, pedig nem kellett volna. Luke halála egy totálisan érthetetlen és fölösleges jelenet, aminek szerintem abszolúte semmi keresnivalója nem lett volna ebben a filmben. Snoke halála béna és gyenge. Ennél ezerszer komolyabb és látványosabb halált érdemelt volna ez a pacák, ahelyett, hogy lazán, lesből kettévágják.

Tudnivalók:

Egy nagy nulla. Nem derült ki semmi lényeges. Továbbra sem tudjuk, kicsoda Rey és Finn. Nem tudjuk, mitől van ennyire bepöccenve Kylo. Semmit sem tudunk meg a Ren lovagokról, akik ebből a részből teljesen kimaradtak, még egy grammnyi sem került be belőlük a filmbe. Semmit sem tudtunk meg Snokeról és valószínűleg már nem is fogunk. Nem tudjuk meg, mi a politikai, gazdasági, katonai, közéleti helyzet az Új Köztársaságban a Hosnian rendszer megsemmisítése után, illetve hogyan viszonyulnak a galaxis népei az Ellenálláshoz, azon kívül, hogy mindenki szarik rá és senki sem segít nekik. Az Ellenállás ebben a filmben gyakorlatilag felszámolódik és megsemmisül, a tehetségtelen parancsnokainak köszönhetően. A maréknyi túlélő még egy rendes kocsmai verekedéshez sem lenne elég a részeg rohamosztagosokkal.

Pár gondolat a régi főszereplők leszerepléséről:

Leia szerepe csekély és lényegtelen. Csak ott van, az idő nagy részében eszméletlenül fekszik az egészségügyi részlegen, aztán a tettei kimerülnek abban, hogy lelövi Poet bénítósugárral, nehogy már csináljon valamit a helyzet javítása érdekében. Folyamatosan hátramozdítja az eseményeket, parancsnokhoz méltatlan módon.

Csubakka szerepe szintén csekély és jelentéktelen. Egyszer ráüvölt Lukera, aztán csak táplálja a tábortüzet, majd vezeti a Falcont. Egyébként mintha ott sem lenne.

C-3PO és R2-D2 szintén csak háttérdíszletek, akik igazából semmit sem csinálnak, sőt, gondosan próbálnak kimaradni az eseményekből. Az Artu által levetített Leia hologram bemutatása erőltetett múltidézésnek hat, amivel nosztalgiát próbáltak kelteni a nézőkben.

Végezetül:

Van egy sejtésem Rey származásáról, ami remélhetőleg kiderül majd a következő filmben. Rey önmaga klónja! A 9. rész arról fog szólni, hogy valamikor, valamiért, valahogyan időutazással vissza fog térni a múltba, valószínűleg a Jedi Rend újraalapításának idejébe. Ott valakik valamiért klónozzák Reyt, majd ez a kislány kerül valahogyan (elrabolják?) a Jakkura. Reyjel nem tudni, mi történik a múltban, de valószínűleg meghal a templomi csata során (Klyo és Luke valamiért nem ismerik fel, a logikai bukfenc elkerülése érdekében, például mert maszkot visel vagy eltorzult a teste, stb.). A kislány meg felnőve visszakerül a múltba, hogy klónozhassák. És ezzel kész is van az az időhurok, amiben ő létezik, igazából oktalanul, önmaga okaként. Ezért mondja magáról azt a filmben, hogy ő egy senki és semmi. Ezért nem látja a szüleit a barlangban a tükör előtt állva. Pontosabban látja! Az erő megmutatja neki az igazságot: azt, hogy ő önmaga szülője, anyja és apja egyben, így ő önmaga lánya is! Ezt jelképezi a mindkét irányban végtelenbe nyúló tükörkép sorozat, mivel ő önmaga létezésének oka.

Készült: 2017.12.14. - 18.